مواد لازم جهت ساخت ماکت با استفاده از فوم:

۱ -فوم/ فوم برد

۲ – چوب بالسا (بالزا)

۳ – فوم و مقوا / مقوا ماکت سازی

۴- مواد شکل پذیر ( گچ / کاغذ و چسب چوب / خمـیر ماکت سازی/ فوم های تزریقی/ طلق های شکل پذیر )

۵ – پارچه و نخ به منظور سازه های پوسته ای

۶- اجزای آماده ماکت سازی مثل در/ پنجره / انسان /درخت /سنگ/ چمن /مبلمان / …..

توضیحات وسایل مورد نیـاز:

۱ – فوم با توجه بـه مقیـاس و ضخامت دیوار انتخاب مـی شود . ساخت چمن با مقوا فوم دارای ضخامت های مختلفی هست و درون انواع رنگ ها درون بازار موجود هست که حتما با توجه بـه نیـاز خود فوم مورد نظر را انتخاب نمایید.

مثلا اگر مقیـاس شما یک بـه صد هست ضخامت دیوار خارجی معمولا ۳ مـیلی متر هست و ضخامت دیوار داخلی و جدا کننده ۲۰ یـا ۱۰ مـیلی متر، ساخت چمن با مقوا بعد شما بـه دو فوم بـه ضخامت های دو و سه مـیلی متر نیـاز دارید.

۲ – به منظور چسباندن فوم فقط از چسب مخصوص فوم و چسب چوب استفاده کنید

( چسب مایع تینر داشته فوم را مـی خورد)

۳ – تیغ تیز: ساخت چمن با مقوا بهتر هست تیغ جراحی تهیـه کنید

۴ – خط کش اهنی متوسط و بزرگ

۵ – سرنگ خالی به منظور تزریق چسب درون درز ها

۶ – تهیـه پلان درون مقیـاس مناسب

۷ – تهیـه نما های حقیقی

۸- تهیـه درون و پنجره  کـه هم  مـیتوانید با استفاده از طلق و مقوا بسازید و یـا بـه صورت آماده از بازار خریداری نمایید .

۹ – چمن : مـی توانید از کاغذ سنباده کـه خود رنگ کرده اید استفاده کنید و یـا از اسکاچ استفاده کنید، البته بـه صورت آماده هم فروخته مـی شود کـه شبیـه موکت هست .

۱۰-برای ساخت آسفالت از کاغذ سنباده کـه به رنگ خاکستری درون آمده استفاده کنید یـا از کاغذ رنگی خاکستری استفاده کنید.

۱۱ –برای ساخت درخت راه های مختلفی وجود دارد (با فوم بسازید یـا از گل سنگ و یـا درون ختان کوچک با توجه بـه مقیـاس تهیـه کنید) یـا بخرید .

برای ساخت درخت ازفوم گل سازی که حتما رنگ آن تیره هست استفاده کنید فوم اگر روشن باشد پف نمـی کند .برای این کار یک پنبه را بـه سر یک چوب کوچک با توجه بـه مقیـاس کار بچسبانید یـا روی یک تکه کوچک از شاخه درخت بمالید و با سشوار آن را حرارت دهید صبر کنید که تا پف کند از مواد رنگی هم با توجه بـه نوراستفاده کنید ( زرد درون بالاو رنگ سبز تیره درون پایین پنبه استفاده کنید )

همچنین مـی توانید گل سنگ خشک تهیـه کنید بسیـار شبیـه درخت است.

درخت اسفنجی : اسفنج هایی از فوم فشرده تهیـه کنید اگر رنگش سبز بود چه بهتر ولی معمولا حتما متراکم باشد اگر متراکم نباشد فرم آن سخت هست آن را بـه شکل مخروط به منظور سرو یـا کاج با توجه بـه مقیـاس تهیـه کنید .

درخت با کمک کاغذ: چند کاغذ را بـه صورت دایره کوچک ببرید و آن را بـه یک شاخه بچسبانید و یـا دایره ها را از کوچک بـه بزرگ روی هم بچینید شبیـه درخت کاج مـی شود.

۱- ابتدا بایستی از نماهای خود الگو تهیـه کنید.

۲ – سپس دقت کنید کدام نما ها اندازه حقیقی دارند این نکته بسیـار مـهمـی هست اگر فرم پلان (برش از بالا )به شکل منحنی باشد یـا اینکه بصورت مورب نسبت بـه خط افق هست بایستی اندازه حقیقی آن را پیدا کنید.

الف ) اگر پلان شما دارای شکستگی مورب هست و دیوار عمود بر سطح زمـین طراحی شده کافی هست از قضیـه فیثاغورث یـا محاسبات ریـاضی طول مورد نظر راپیدا کنید . ساخت چمن با مقوا ولی این کار کمـی به منظور مبتدیـان سخت هست مـیتوان با کمک طلق و یـا نخ و یـا یک صفحه کاغذ انعطاف پذیر این کار را انجام داد.

ب ) اگر دیوار شما بـه شکل منحنی با دیوار عمود بر سطح زمـین طراحی شده بایستی یـا با محاسبات ریـاضی این طول حقیقی را بدست آورید و یـا اینکه بـه کمک یک کاغذ یـا نخ این کار را انجام دهید .

دقت کنید به منظور احجام دوار از فوم های گل سازی استفاده کنید یـا از یونولیت بـه کمک دستگاه فوم برد الگو تهیـه کنید و فوم گل سازی را روی آن بچسبانید.

۳ – انتقال الگو بر روی فوم

ابتدا دقت کنید الگو با توجه بـه نما درست روی فوم قرار گیرد یعنی معنباشد. سپس با کمک یک مداد یـا اتود بـه آرامـی روی فوم با کمک خط کش آهنی خط بکشید البته بهترین روش این هست که فوم را روی مـیز نقشـه کشی چشبانده و با کمک وسایل ترسیم خطوط را انتقال دهید .

به یـاد داشته باشید اگر خط عمود نباشد کار بسیـار دشوار مـی شود و بجای شکل مکعب منشور بـه دست مـی آورید.

راهنمایی ( همـیشـه هر شکستگی درون نما را شماره گذاری کنید و شماره ها را روی الگو بنویسید که تا در زمان چسباندن کاغذ الگو بر روی فوم و انتقال بر روی پلان دچار سر درگمـی نشوید.)

۴ – حالا اگر درست الگو ها را منتقل کرده اید زمان برش هست .

اگر فوم ضخامت کمـی دارد سعی نکنید سریع و بدون حوصله آن را ببرید بلکه آرام کاتر را روی فوم قراردهید بهتر هست از تیغ جراحی استفاده کنید کـه داری دسته هست و درون برش ابتدا آرام روی فوم خط انداخته و تا انتها بروید سپس آرام آرام فشار را زیـاد کرده درون چند مرحله تیغ را روی فوم بکشید که تا به انتها برسد.

نحوه گرفتن تیغ بسیـار مـهم هست آن را عمود یـا نزدیک بـه ۸۰ درجه نگهدارید درون کنار آن حتما از خط کش آهنی استفاد کنید . خط کش را بـه اندازه پهنای تیغ عقب بکشید که تا تیغ درست روی خط الگو برش را ایجاد کند .

اگر فوم پهن بود حتما آرام یک بار خط بکشید و چند بار این کا را تکرار کنید.

حالا بایستی لبه کار را فارسی بر کنید. فارسی بر توسط دست یـا بـه کمک دستگاه فارسی بر انجام مـی شود.

فارسی بر یعنی چه؟

حتما مـی دانید کـه فوم دارای انواع ضخامت هست خوب اگر مـی خواهید کار را سر هم کنید بایستی بـه اندازه ضخامت فوم از یک طرف طول خط آن را کم کنید ولی ما با ایجاد زاویـه ۴۵ درون هر سمت مـیتوانیم لبه های تمـیز و یک دست و عمود ایجاد کنیم از مبتدیـان مـی خواهم از دستگاه فوم بر کـه قیمتی هم ندارد استفاده کنند . البته چند بار این کار را تمرین کنید بعد درون کار اصلی خود بکار ببرید.

۵ – حالا از مقوا مناسب استفاده کرده با کمک الگو آن را مثل فوم ببرید سعی کنید مقوا دور کار بچرخد و برای خط انداختن کاتر استفاده کنید .دقت کنید نوارهای باریکی بـه ضخامت فوم از مقوا تهیـه کنید که تا در محل درون و پنجره قرار دهید که تا فوم قابل دید نباشد.

۶ – ابتدا نوارهای باریک تهیـه شده را درون محل درون و پنجره بچسبانید که تا عمق فوم معلوم نشود حالا فوم را بـه کاغذ با توجه بـه جهت و اعداد نوشته شده بچسبانید.

۷ – حالا فوم را روی پلان از سمت اعداد نوشته شده قرار دهید و دور بچرخانید وقتی مطمئن شدید کار صحیح هست پشت دیوار ها پشت بند درست کنید. این کار لازم هست تا ماکت ایستایی لازم را داشته باشد.

برای این کار بـه اندازه ضخامت فوم از محل خط دیوار بـه عقب آمده خطی بکشید حالا از فوم های اضافی استفاده کرده و آن را پشت این خط بچسبانید. اگر از فوم قطور استفاده کنید خیلی بهتر است.

حالا فوم و کاغذ چسبید ه شده روی آن را با توجه بـه اعدا د دور بچرخانید همـیشـه کار را کنترل کنید حالا کـه مطمئن شدید با چسب مخصوص فوم پنجره ها را روی فوم بچسبانید حالا اگر سقف شما صاف هست اول پلان سقف را تهیـه کنید از آن الگو بر دارید ولی دقت کنید بـه اندازه ضخامت دیوار ها از آن کم کنید و روی فوم بچسبانید و ببرید . دقت کنید اگر ساختمان جان پناه دارد، جان پناه را روی نما ایجاد کرده باشید حالا بـه اندازه جان پناه پشت کارا را مقوا بکشید و لبه های آن را بـه تو ببرید .

بعد از آن دیوار ها را بـه سقف بچسبانید.

سپس کار را بـه پشت بند ها بچسبانید سعی کنید چسب را بـه کمک سرنگ دردرز ها وارد کنید.

چند وسیله سنگین بـه کنار کار تکیـه بدهید که تا دیوار ها روی پشت بند محکم بچسبد . حالا محوطه را کـه از قبل آماده کرده اید روی پلان مونتاژ کنید.

نمونـه ماکت ساخته شده

………………………………………………………………………………………

برای مشاهده هر کدام از موارد زیر کافیست روی عنوان موردنظر کلیک کنید.

جهت مشاهده رساله و مطالعات بیشتر بـه صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت مشاهده و دانلود رایگان مقالات معماری اینجا را کلیک کنید.

جهت مشاهده نقشـه و پلان های معماری بـه صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یـادگیری اتوکد درون  معماری بـه صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یـادگیری فتوشاپ درون  معماری بـه صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یـادگیری تری دی مدر  معماری بـه صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یـادگیری وی ری  در  معماری بـه صورت رایگان  اینجا را کلیک کنید.

جهت یـادگیری راندو به صورت رایگان و مشاهده نمونـه های موردی اینجا را کلیک کنید.

جهت یـادگیری نحوه محوطه سازی درون معماری و مشاهده نمونـه های موردی اینجا را کلیک کنید.

برای هرچه بهتر شدن مطالب سایت ما را از دیدگاه سازنده خود آگاه سازید.




[آموزش ساخت ماکت با فوم - بزرگترین سایت تخصصی معماری ساخت چمن با مقوا]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 24 Jul 2018 16:40:00 +0000