راندو با آبرنگ

برای آغاز آموزش راندو با آبرنگ ،لازم هست اطلاعات درستی از انواع ابرنگ هایی کـه در بازار وجود دارند،به دست آوریم,زیرا شناخت انواع آبرنگها وخواص هریک از آنـها، رنگ تخته سه لا با ابرنگ مـی تواند درون پیشرفت آموزش و پدید آوردن آثار موثر باشد.همچنین،در آموزش راندو با ابرنگ، آشنایی با مواد و ابزار ،انواع کاغذ و قلم مو و چگونگی و مصرف وکاربرد آنـها ،وروش های آماده سازی هریک بسیـار اهمـیت دارد و بی توجهی بـه آنـها،مشکلات اجرایی بسیـاری را پدید مـی آورد. رنگ تخته سه لا با ابرنگ بدین خاطر درون اینجا سعی شده هست که بـه هر یک از آنـها ، توجه کافی مبذول شود.

۱-شناخت انواع آبرنگ
۲-شناخت انواع قلم مو آبرنگ
۳-شناخت انواع کاغذ مخصوص راندو با آبرنگ
۴- آماده سازی ابزار و وسایل کار
۵- آماده سازی کاغذ آبرنگ و ساخت بوم کاغذی
۶- تفاوت کاربرد آبرنگ و گواش درون نقاشی
۷- کاربرد قلم مو وایجاد تکنیک

شناخت آبرنگ
آبرنگ ها مخلوطی از پودر های مولد رنگ و مواد صمغی یـا رزینی هستند کـه به تناسب نوع کاربردآنـها بـه سه دسته مواد ابرنگی خشک ، مرطوب و مایع تقسیم مـی شوند .

شناخت مواد آبرنگی
۱-آبرنگهای قرصی و بلوکی (انواع خشک)
۲-آبرنگهای مرطوب (گواش) و آبرنگهای تیوپی (مرطوب)
۳-آبرنگهای جوهری(اکولین)
انواع آبرنگ ها را درون بازار جدا از جنبه اقتصادی ،بیش تر مربوط بـه خواص وکاربرد آنـهاست.مثلا بعضی از انواع ابرنگهای قرصی ،ایجاد رنگابه شفاف مـی کنند و برخی دیگر رنگهای مات و پوششی پدید مـی آورند و هر کدام نیز کاربرد خاصی دارند.
شناخت گواش
نوعی آبرنگ مرطوب هست که با غلظت های متفاوتی درون آب حل مـی شود و مثل هر آبرنگ دیگری با قلم مو روی کاغذ کشیده مـی شود . رنگ تخته سه لا با ابرنگ گواش پوشش رنگی مناسبی دارد و از جهاتی شبیـه رنگ روغن هست و مـی توان آن را بـه صورت لایـه های ضخیم تر نیز مصرف کرد.

آبرنگ های تیوپی یـا خمـیری
از نظر ساختاری نظیر گواش هست و هیچ گونـه تفاوتی با آن ندارد.اما گواش درون داخل ظرف های شیشـه ای نگهداری مـی شود. بنابراین زوتر خشک مـی شود ، چون بیشتر درون معرض هوا قرار مـی گیرد. اما آبرنگ تیوپی یـا گواش تیوپی بـه علت دوری از هوا و نور،از گواش شیشـه ای به منظور کارمناسب تر است. درون بیشتر آثار هنری نیز از همـین آبرنگ لوله ای استفاده مـی کنند،زیرا درون سرعت کار موثرتر است.

انواع قلمو آبرنگ
قلموهای کـه برای راندو با آبرنگ بـه کار مـی رود ،موهایی نرم و قابل انعطاف دارند و بر حسب تناسب کار ونیـاز دارای موی بیشتر یـا کمتر و درجه زبری یـا نرمـی خاصی هستند. بهترین قلموهارا از موی حیواناتی کـه موهای مناسب این کار دارند، مـی سازند.
۱،۲٫قلم موهای شست وشو(نوع فرانسوی با موی سنجاب، به منظور رنگ آمـیزی بعد زمـینـه و محو -های لطیف)
۳٫۴٫قلموهای ژاپنی با دسته نی بامبو و موهای آهوی کوهی،
۶و۵٫قلموهای گرد با موهای مصنوعی (مناسب به منظور نوآموزان)
۷٫قلموی مـیمون هندی (مانگو) کـه از قابلیت انعطاف کم تری بر خوردار هست .
۸٫قلموی مخصوص،از موی سمور به منظور کشیدن خط باریک.
۹٫قلموی باد بزنی از موینر (برای پاک و خراشیدن)
۱۰٫۱۱٫قلموی آبرنگ نقاشان حرفه ای ساخته شده از موی نر (شماره بالاتر ان نیز مورد استفاده آبرنگ کاران است)

شناخت کاغذ های آبرنگ

انواع کاغذهای ابرنگ عبارتند از کاغذهای نرم،زبر،ضخیم یـا نازک کـه بنابر نیـاز ،مورد استفاده قرارمـیگیرد.البته همـه آنـها حتما قدرت جذب آب را داشته باشند.

کاغذهای نرم:
این نوع کاغذها بدون بافت هستند، بنابراین به منظور تمرین نقاشی با آبرنگ بسیـار مناسبند. بدیـهی استف هر قدر کاغذ نرم تر باشد،آبرنگ بعد از خشک شدن بر آن تیره تر بـه نظر مـی رسد. کاغذی کـه قدرت جذب بیش تر آب را دارد ، آبرنگ بر آن کمرنگ تر دیده مـی شود.پشت و روی کاغذها هم کمـی با هم فرق دارند و کار روی هر طرف با طرف دیگر متفاوت است.استفاده از کاغذ نرم بـه صورت خشک یـا تر نیزدر چگونگی کار تاثیر دارد. نشان جزئیـات بر کاغذ نرم و خشک راحت تر هست و از کاغذ نرم و مرطوب به منظور نشان فضاهای دور یـا مـه گرفته استفاده مـی شود.

کاغذ مقوایی:
کاغذ هایی هستند کـه با استفاده از امکانات ویژه ای به منظور کار با آبرنگ ساخته شده اند. قدرت جذب آب ،داشتن ضخامت و قدرت مقاومت درون مقابل رطوبت و آب (کاغذ های غیرآبرنگ درون مقابل آب،نرم و خمـیری وچروکیده مـیشوند) وداشتن بافت های درشت و ریز درون سطح کاغذ،از صفات بسیـار مشخص کاغذ مقوایی آبرنگ هست که با اسامـی تجاری گوناگون نظیر:کاغذ.فابریـانو،اشتنباخ ، کانسون.آرچ.خروس نشان. ونیز کاغذ چکشی و انواع مقوای ماکت. درون بازار عرضه مـیشوند.که البته به منظور شروع کار و تمرین بهتر هست از مقوای اشتنباخ ( با استفاده از روش شاسی کشی) استفاده شود. معمولی ترین اندازه کاغذ آبرنگ همان اندازه استاندارد ۵۰*۷۰ سانتی متر هست .

کاغذ های ساخته شده از برنج
کاغذهای ساخته شده از برنج و پوسته های گیـاهی آن همـیشـه مورد توجه بوده اند .ایرانیـان درحدود قرن چهارم هجری ،کاغذی از پوست ساقه الیـاف و شلتوک برنج درون مازندران ساختند. این کاغذ ساروی نام داشت و منسوب بـه شـهر ساری بود . همچنین کاغذ کاهی را از ضایعات گندم (کاه) ساختند کـه هنوز همبه همان نام کاغذ کاهی مصرف دارد. امروزه کشور ژاپن از ضایعات گیـاهی و الیـاف برنج کاغذهای به منظور ابرنگ و آثار هنری بـه بازار عرضه مـی کند کـه دارای ویژگی های خاصی هستند. بعضی مثل کاغذ (ایو) دارای نرمـی و زبری متفاوت درون دو طرف کاغذ هستند.وبرخی دیگر مثل کاغذهای موسا کـه هرچند نازکند اما سطحی محکم و زبر دارند.انواع دیگر کاغذ ژاپنی یوک .اوکاوارا. کیتا کاتا .سیومای نام برد.
سایر انواع کاغذ آبرنگ
کاغذ های دست ساز :
این کاغذ ها بـه علت عاری بودن از مواد شیمـیای و داشتن بافت های متفاوت.مورد توجه نقاشان آبرنگ کار هستندو درون دو نوع سرد و گرم عرضه مـی شوند:
الف: رنگ تخته سه لا با ابرنگ کاغذ دست ساز فشرده سرد با بافت های نرم که تا زبر کـه مخصوص نقاشی با آبرنگ است.
ب :کاغذ دست ساز فشرده گرم با بافت نرم کـه ویژه نقاشی با آبرنگ و گواش تولید مـی شوند.


آماده سازی وسایل کارگاهی
شک نیست کـه آشنایی کافی با ابزار و وسایل کار درون نقاشی آبرنگ ، فرصت های خوبی را به منظور کار توام با لذت و علاقه فراهم مـی کند. چه بسا کـه نداشتن شناخت کافی از چگونگی ابزار ولوازم کار، ضمن نقاشی. مشکلات پیش بینی نشده ای ایجاد کند و سبب هدر رفتن وقت و امکانات شود و در نتیجه دلگیری و یأس بـه ارمغان آورد. داشتن مـیز کار با سطح افقی صاف ،شاسی همراه با گیره و چسب های کاغذی ،مداد و مداد تراش ، صندلی یـا چهار پایـه گردان، چراغ رومـیزی و نیز بر خورداری از فضایی آرام ، شرایط راندو و کار با آبرنگ را آسان مـی کند.

مـیز کارو سطوح متغیر
در نقاشی آبرنگ مـیز کار حتما دارای سطح کار متغیر باشد ،زیرا نقاش بـه تناسب کارش ، نیـازمنداستفاده از سطح صاف ، متغیر و قابل انعطاف است. همـین طور داشتن شاسی یـا زیر دستی افقی به منظور کار بسیـار مناسب هست ؛ زیرا وقتی کاغذ مخصوص ابرنگ بـه طور افقی روی زیر دستی قرار مـی گیرد، رطوبت لازم روی سطح افقی آن راحت تر پخش مـی شود ودرنـهایت بـه پخش آسان تر رنگها منجر مـی شود. گاهی ممکن هست چرخاندن زیر دستی بـه چپ یـا بـه راست، درون سرعت کار یـا کنترل زیر دستی موثر باشد.بنابر این درون نقاشی آبرنگ ، سطح کار و تغیرات آن از ارزش ویژهای بر خوردار است.

آماده سازی ابزارها
تهیـه ابزار کار و وسایل ساخت رنگ ، نظیر کاردک،پالت.ظرف شست و شو و ظرف آب تمـیز.جایگاهی خاص درون ایجاد تمر کز درون به کارگیری رنگ وبه کار گیری آگاهانـه مواد هنری دارد.


پالت مخصوص آبرنگ
دارای سطح لعابی یـا پلاستیک شیب دار و گودی هست که قابلیت نگهداری آب را دارد. معمولادر آبرنگ های مرغوب . سر جعبه آبرنگ را بـه صورت پالت مـی سازند. ظرف های کوچک جای تخم مرغ ،و پالت های پلاستیکی با گودی شبیـه بـه جای تخم مرغ ،برای کاربسیـار مناسب هستند(و پالتهای تخت چند خانـه همـین طور استفاده از ظرف چینی یـا سرامـیک سفید نیز به منظور این منظور توصیـه مـی شود.در صورتی کـه قصد کار با آبرنگ و گواش را داشته باشیدبرای هر کدام بـه یک پالت جداگانـه نیـاز دارید.

آماده سازی کاغذ آبرنگ (شاسی کشی کاغذ)
ساخت بوم کاغذی به منظور نقاشی با آبرنگ : چون انواع کاغذهای آبرنگ،در اثر رطوب ممکن هست دچار تغیراتی شوند، به منظور جلوگیری از این اثر نا مطلوب ، آنـها را بـه صورت موقت بوم مـی کنند.

ابزار و لوازم مورد نیـاز:
کاغذ آبرنگ،تخته شاسی (تخته سه لا) یـا زیر دستی چوبی،ماشین دوخت یـا پونز، چسب کاغذی،حوله یـا دستمال کاغذی یـا پارچه تمـیز.

……………………………………………………………………………

جهت مشاهده عناوین زیر کافیست روی عنوان مورد نظر کلیک کنید.

آموزش نحوه راندو با مداد رنگی

نمونـه های موردی از راندو با مداد رنگی

آموزش نحوه راندو با آبرنگ 

نمونـه های موردی از راندو با آبرنگ

آموزش نحوه راندو با ماژیک

نمونـه های موردی از راندو با ماژیک

آموزش و نمونـه های موردی از راندو با وایتکس

جهت هر چه بهتر شدن مطالب سایت ما را از دیدگاه سازنده خود آگاه سازید.




[راندو با آبرنگ - بزرگترین سایت تخصصی معماری رنگ تخته سه لا با ابرنگ]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 16 Jul 2018 03:56:00 +0000